Få indflydelse på byggeriet af det nye Sundhedsvidenskab (Nyt SUND)
Hjemmesiden her giver dig en enestående mulighed for at få indflydelse på byggeriet, der planlægges nu og står færdigt i 2018.
Websitet her gør det enkelt at give en kommentar til forskellige elementer omkring byggeriet af nyt SUND. Vi beder derfor studerende og medarbejdere om at tage del i dette og kommentere på projektets delprocesser og være med til at kvalificere byggeriet.
Opfølgning på kommentarer
Der er allerede kommet flere kommentarer og input. For eksempel er der kommet en række input vedr. videndeling og mødesteder. Nedenfor kan du læse et udtræk af disse inputs:
- Man skal let kunne mødes (nærhed til eget kontor)
- Der skal være rart - og ikke for stort, og der skal være udsyn (og kaffemulighed!) – der skal være ”noget”, der kan inspirere en kreativ proces
- Der skal være al den teknologi og hjælpemidler, som man bruger i kreative processer (serveradgang til dokumenter) – også mulighed for at være i videokontakt med dem, der er for langt væk til at være fysisk tilstede (fx kollega i udlandet)
- Hvis der ikke lige er nogen at mødes med, så skal man kunne sidde og arbejde på den bærbar computer i et videndelingsrum (når man trænger til at komme ud af det isolerede kontor for at arbejde i et mere dynamisk miljø)
- Spisested hvor mange fra flere afdelinger kan mødes
Disse input betyder, at der skal tænkes forskellige former for rum til videndeling. Er du enig? Eller skal videndeling tænkes og beskrives anderledes?
Opfølgning på kommentarer om undervisningsarealer:
- De studerendes hverdag ændrer sig med den nye teknologi. Fysiske bøger forsvinder. Det skal undervisningsarealer være gearet til!
- Der skal skabes interaktivitet mellem underviser og studerende i forelæsningssituationen.
Tekster, billeder og kommentarer skal kunne deles i læringssituationen i undervisningslokalet via skærme.
- Undervisningslokalerne skal være fleksibelt indrettet, så de kan ændres efter behov – evt. med alt-i-én-stole. Det stimulerer gruppearbejde.
- Studerende lærer stoffet på forskelligvis. Studiemiljøet skal være tilstrækkeligt diverst, så det understøtter en aktiv livsstil på campus.
Opfølgning på kommentarer til arbejdsmiljø og –kultur:
- Miljøer hvor unge forskere sidder sammen
- Rum til fx journal clubs
- Arbejdspladser til korttidsbrug
- Lys og udsigt til natur
- Rammer for videndeling
- Kan skal være velkommen efter kl. 16 og ikke bremses af låste døre
- Kombination af individuelle arbejdsrum og arbejdspladser på mødesteder
- En tidssvarende teknologi skal være understøttet fx adgang til strøm og net alle steder
- Store skærme til digitale dokumenter, tegninger, video der kan køre parallelt
Opfølgning på kommentarer til active living:
- Opret mærkede ”stier” til walk’n talk-møder af fx 10, 20 og 30 minutters varighed.
- Sociale mødesteder med forskellige møblering, der kan omorgaaniseres efter brug og behov ala byggeklodser
- Fitnessredskaber til uderum
- Alternative udesiddepladser (overdækkede)
- Møbler der fordre at man står
- Attraktive trappeforløb
- Spændende, overraskende og indbydende udearealer
Opfølgning på kommentarer til forskningsformidling:
- Sørg for at it virker på tværs af SDU og Nyt OUH – det fremmer formidlingen
- Patienter skal kunne så viden om den nyeste forskning og se pågående forskning
- Udstil forskeres og studerendes projekter, så forskningen kommer ud af laboratorierne
Opfølgning på kommentarer til core facilities:
- Boder og butikker til et levende miljø på campus
- Fokus på sikring mod oversvømmelse, evakuering af arkivalier og adgangskontrol
Opfølgning på kommentarer (1/5-2012)
Der er allerede kommet flere kommentarer og input. For eksempel er der kommet en række input vedr. videndeling og mødesteder. Nedenfor kan du læse et udtræk af disse inputs:
- Man skal let kunne mødes (nærhed til eget kontor)
- Der skal være rart - og ikke for stort, og der skal være udsyn (og kaffemulighed!) – der skal være ”noget”, der kan inspirere en kreativ proces
- Der skal være al den teknologi og hjælpemidler, som man bruger i kreative processer (serveradgang til dokumenter) – også mulighed for at være i videokontakt med dem, der er for langt væk til at være fysisk tilstede (fx kollega i udlandet)
- Hvis der ikke lige er nogen at mødes med, så skal man kunne sidde og arbejde på den bærbar computer i et videndelingsrum (når man trænger til at komme ud af det isolerede kontor for at arbejde i et mere dynamisk miljø)
- Spisested hvor mange fra flere afdelinger kan mødes
Disse input betyder, at der skal tænkes forskellige former for rum til videndeling. Er du enig? Eller skal videndeling tænkes og beskrives anderledes?
Første opfølgning på kommentarer om undervisningsarealer:
- De studerendes hverdag ændrer sig med den nye teknologi. Fysiske bøger forsvinder. Det skal undervisningsarealer være gearet til!
- Der skal skabes interaktivitet mellem underviser og studerende i forelæsningssituationen.
Tekster, billeder og kommentarer skal kunne deles i læringssituationen i undervisningslokalet via skærme.
- Undervisningslokalerne skal være fleksibelt indrettet, så de kan ændres efter behov – evt. med alt-i-én-stole. Det stimulerer gruppearbejde.
Alle kommentarer bliver læst og overvejet i forbindelse med sommerens opdatering af visionspapiret for byggeriet.